6 januari 2009

Jag köper lycka

Självklart kan du inte köpa lycka.
Det finns ingen butik i världen som säljer den per kilo.
Däremot kan pengar ge dej mindre olycka.

Levde ett tag med större utgifter än inkomster.
Tänkte på pengar 24 timmar om dygnet.
Hur jag skulle kunna klara dagarna.
Vägrade gå till socialen.
Knetade på.
Jobbade för en lön som inte räckte.
Det var hemskt och sömnlöst.

Nu klarar jag mej bättre.
Det ger mej på sätt och vis lycka.
Mer trygghet.
Och jag vet att några tusen till på kontot per månad skulle förenkla mitt liv ytterligare.

Men jag tror inte att en miljard skulle göra mej lyckligare än en miljon.

Det är inte lyx 24/7 som ger lycka.
Men har du pengar så du slipper oroa dig,
då ger det i sig en sorts harmoni.
Mindre stress,
och det gör iallafall mej lyckligare.

Nu är jag olycklig på grund av annat.
Men det är skönt att inte ständigt ha ont i magen för att jag inte kan betala räkningar, köpa medicin, äta vad jag vill, följa med vänner ut när jag har lust och köpa nått nytt och fint om jag känner för det.
Ett av orosmolnen har blåst bort.

.

Inga kommentarer: