12 maj 2009

Gravid eller?

Det här med att få barn.
Eller inte.
Just nu är det ganska aktuellt i min lilla värld.
Känner eller känner till en massa folk som ska eller precis har fått barn.
Såna som hoppas.
Och såna som inte vill alls.

Tycker det är roligt när en frisk bebis föds,
och blir glad för familjens skull.
Men jag undrar ibland varför man MÅSTE få barn.
Varför andra människor tjatar om det:
"Jaha och när ska ni skaffa barn då?"

Det måste vara den mest okänsliga frågan ever.
Eller en av dem iallafall.
För när den nyfikne frågar,
så vet hon/han inte alls skälet,
och har inte heller med det att göra egentligen.
Det är en privat fråga som ingen borde behöva stå till svars för,
allra minst inför ytligt bekanta.

Jag har aldrig längtat efter barn.
Ska jag få en bebis så ska det vara med den jag vill leva med resten av livet.
Men det konstiga är,
att vissa tycker att jag borde skaffa en karl så att jag kan producera ett barn.
Tvärtom nästan alltså.
Som om det egentligen inte spelar någon roll vem pappan är,
bara jag klämmer ut en unge.

Efter att med bestämdhet förklarat för min omgivning år ut och år in,
att det blir inget med det,
så verkar det ha svalnat lite det här tjatet.
Eller så är det bara jag som inte lyssnar längre.

Heja Sandra Bullock,
som säger åt alla att sluta fråga och låta människor leva sitt eget liv.

.

Inga kommentarer: