5 november 2009

En sexårings frågor?

Min chef hade en fråga idag:
Varför är julen just röd?
Och då kom genast en liknande fråga upp:
Varför är påsken gul?
Och följdfrågan på den:
Hur fanken hör kycklingar och ägg samman med just påsk?
Hängde Jesus där på korset,
och så helt plötsligt skuttade det förbi en massa chickens?

Sen har jag ett par egna:
Varför är mitt hår så tråkigt?
Varför köpte jag jordnötsringar när jag är sugen på chips?
Varför måste det vara så halt bara för att det snöat?

Så många frågor,
så få svar.

4 kommentarer:

Peilla sa...

Jag undrar varfor man i Sverige ater kokta agg till varje hogtid...midsommar, pask, jul....vad har agg med allt att gora?
Hoppas du mar ok min fina van. Kram

Fröken Trubbel sa...

ja vad ÄR det med äggen??

Evis sa...

En fråga kan i alla fall etnologen försöka svara på och det är varför vi äter ägg till påsk. Förr i tiden var man som bekant väldigt noga med alla högtider och en sådan var fastlagen. Då firade man från lördag före fastlagssöndagen till och med fettistisdagen, sen inföll fastan. Då fick man inte längre festa och inte heller äta kött eller mycket mat över huvud taget. Påskveckan är den sista veckan i fastan. Då skulle man vara allvarlig och tänka på den svåra tid som väntade Jesus. Fredagen var värst, för då korsfästes Jesus och då skulle alla vara tyst och stilla. Samtliga skulle påminnas om hur oändligt lång den dagen måste ha varit för Jesus. Barnen hade det garanterat supertråkigt och fick inte leka eller ens gå utomhus. På påskaftonen var allvaret till ända och då festade man till det igen. Hönorna hade värpt rejält med ägg under fastan och nu fick man äntligen äta av äggen. Det gällde att äta så många som möjligt innan de blev skämda. På gott och ont kan tyckas. De gula kycklingarna kläcktes i söder och där tittade även solen ofta fram och lyste på de gula påskliljorna.

Fröken Trubbel sa...

men den RÖDA julen då??