29 november 2008

Gamla presenter

Begagnade julklappar?
Funkar det?

Jag personligen skulle inte bli upprörd.
Åtminstone inte om det var helt, fint och något jag vill ha.

Ska faktiskt få en julklapp från tradera,
det vet jag redan nu,
då mamma behövde få veta rätt storlek på mina Rörstrandstallrikar.

Själv har jag svårare att ge julklappar som inte är nya.
Mottagaren kanske blir sur?
Och då mister ju presenten lite av värdet -
att göra någon glad.

När jag tänker efter har jag fått en del fina second hand-saker,
både i julklapp och i födelsedagspresent.
Böcker framför allt.

Och en jul köpte jag en bok på tradera till min lillebror.
Han visste inte det,
och blev glad för boken.
Hade han surat om han vetat att den inte var köpt på bokhandeln?
Kanske,
för han är ganska materialistisk,
den lille skitungen.

Min syster ska få en gammal sak i julklapp.
Hon kommer bli glad.
Det vet jag,
för vi såg den här tavlan på auktion,
och jag bad en kompis att ropa in den efter att vi åkt.
Jag kan vara klurig, ekonomisk och klimatsmart jag också.

.

Inga kommentarer: